Permutations - 26.2.2009 - 14.3.2009

















Αντιμεταθέσεις
ΟΜΙΟ, Αλέξανδρος Παπαθανασίου, Κώστας Σαχπάζης
Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος


Στην ομαδική έκθεση Permutations (Αντιμεταθέσεις) παρουσιάζονται τρία έργα, δύο γλυπτά και ένα φιλμ, με έκδηλες αναφορές στην ιστορία της τέχνης. Κάνοντας χρήση της αρχειοθέτησης, της καταγραφής και της απλής παρατήρησης oι συμμετέχοντες καλλιτέχνες συνθέτουν ένα ιδιότυπο λεξικό που δίνει έμφαση στο «όνειρο του νοήματος». Όπως οι φλωμπερικοί ήρωες Μπουβάρ και Πεκυσέ οι καλλιτέχνες επιλέγουν μια ευρετηριακή, σχεδόν μαθηματική, γλώσσα προκειμένου να βρουν τη χρυσή τομή ανάμεσα στην αίσθηση και τη νόηση.

Σε μια προσπάθεια αποκωδικοποίησης της διαλεκτικής σχέσης αστικού τοπίου και κοινωνικών δομών, η πρακτική των ΟΜΙΟ αποτελείται από παρεμβάσεις που συνίστανται στη συλλογή και επανατοποθέτηση υλικών που προϋπάρχουν διάσπαρτα στο δημόσιο χώρο. Στην έκθεση η ομάδα παρουσιάζει το φιλμ Σ.Ε.Κ 13 (2008). Οι ΟΜΙΟ ανακαλύπτουν σε ένα εγκαταλελειμμένο σταθμό των Σ.Ε.Κ-Ο.Σ.Ε., κάπου στην επαρχία, ένα μεγάλο όγκο αρχειακού υλικού (χάρτες, λίστες προσωπικού κλπ) της χρονικής περιόδου 1945-1985. Μέσα από μία γραμμική επαναρχειοθέτηση ξεκινούν τη διαδικασία ύφανσης του υλικού, όχι με μια καθιερωμένη ιστορική προσέγγιση αλλά με βάση τις ίδιες τις ανάγκες του.

Η γλυπτική εγκατάσταση Honey is flowing in one direction (2009) του Αλέξανδρου Παπαθανασίου έχει ως αφετηρία τις πρακτικές πρωτοποριακών κινημάτων της δεκαετίας του ‘60. Χρησιμοποιώντας υλικά όπως μέλι και λάστιχο, ο καλλιτέχνης αποτίει φόρο τιμής στους πειραματισμούς του Fluxus, στη Μινιμαλιστική τέχνη και σε καλλιτέχνες όπως ο Robert Morris. Το έργο του Παπαθανασίου ισορροπεί -με μια λεπτή αίσθηση του χιούμορ- ανάμεσα στην καταγραφή και την εκτέλεση μιας εννοιολογικής χειρονομίας, αναδεικνύοντας την έννοια της διαδικασίας ως γεγονός πρωταρχικής καλλιτεχνικής σημασίας.

Μέσα από τεχνάσματα όπου η παρατήρηση οδηγεί στην αφαίρεση περιττών συναισθημάτων, ο Κώστας Σαχπάζης φτιάχνει ένα περίοπτο «μονολιθικό» γλυπτό (Στάχτες στο πλάι σου, 2009), το νόημα του οποίου μεταφέρεται από την εμπειρία του βάρους, του όγκου και της επιφάνειάς του. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο έργο ως μοντάζ ενός παρατεταμένου σοκ, μια διευθέτηση στο χώρο πολλαπλών ερεθισμάτων, σαν το μοναδικό πραγματικό συμβάν στον κόσμο της μυθοπλασίας, παρόμοιο με την απόφαση που πήρε ο γραφιάς Μπάρτλεμπυ -δημιούργημα του Χέρμαν Μέλβιλ- να μην γράψει ποτέ, τίποτα.



Οι ΟΜΙΟ συσπειρώθηκαν το 2002 με κοινό στόχο την ανάληψη δράσεως εντός των δομών του δημοσίου χώρου. Ο Αλέξανδρος Παπαθανασίου γεννήθηκε στο Swansea της Μ. Βρετανίας το 1977. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Ο Κώστας Σαχπάζης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1977. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.